IT strategie
Door een ICT-strategie op te stellen en uit te voeren, kunt je de communicatie, efficiëntie en productiviteit in je hele organisatie verbeteren. Welke stappen moet je nemen om een ICT-strategie voor je organisatie op te zetten? Hoe kunt je ervoor zorgen dat de voordelen van ICT worden gerealiseerd? Dit zijn enkele van de vragen die in dit artikel beantwoord zijn.
Waarom ook jouw organisatie een ICT strategie nodig heeft
Een heldere IT strategie zou voor iedere organisatie een topprioriteit moeten zijn.
Zonder zo’n (heldere) strategie kan je organisatie eindigen met een mengelmoes van software, hardware, netwerken en Cloud oplossingen die niet goed samenwerken en geen specifiek doel dienen.
Dit kan leiden tot verminderde productiviteit en communicatie binnen je organisatie. Data kan niet goed uitgewisseld worden en dat zorgt er weer voor dat een organisatie ook nooit echt datagedreven kan worden.
Dit behandelen we:
- Wat is een IT of ICT strategie?
- Waarom jouw IT afdeling een IT strategie moet formuleren
- In 8 stappen een IT-strategie opzetten
- Hebben kleine ondernemingen ook een IT strategie nodig?
- Heb je een expliciete bedrijfsstrategie nodig voordat je een ICT strategie kan formuleren?
- IT Governance & de IT organisatie
- Zo bouw jij een agile IT strategie
- Dit zijn de meest gestelde vragen rondom IT strategie
Wat is een IT of ICT strategie?
Wat is IT strategie?
Gartner’s definitie van een ICT-strategie is
‘de discipline waarbij IT wordt gebruikt om organisaties te helpen hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken.’
IT wordt steeds meer geïntegreerd in ons dagelijks leven en het wordt nu ook steeds belangrijker voor organisaties in de context die zij kiezen.
In het begin werd veel aandacht besteed aan stabiliteit en kosten. Nu is het echter belangrijk voor snelle ontwikkeling, flexibiliteit en geavanceerde digitale diensten.
Een digitale transformatie is in deze tijd noodzakelijk
Met de steeds digitaler wordende samenleving is een digitale transformatie noodzakelijk. Organisaties worden steeds meer gedreven door data en data is dan ook een essentieel onderdeel aan het worden van elke IT strategie.
Het doel van een ICT strategie is om de organisatie met implementatie van nieuwe technologieën focus te geven en een hoger niveau te bereiken.
Wat is het verschil tussen IT strategie versus IT beleid?
Een IT-strategie is een plan dat schetst hoe je technologie binnen je organisatie zult gebruiken om specifieke doelstellingen te bereiken.
Een IT-beleid is een document dat details geeft over hoe een organisatie IT zal gebruiken om haar bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
De twee documenten zijn verwant, maar ze dienen verschillende doelen.
Het verschil zit in de doelen
De IT strategie geeft richting en overzicht op hoog niveau van de manier waarop technologie zal worden gebruikt om de organisatie te helpen haar doelstellingen te bereiken, terwijl het IT-beleid meer specifieke details geeft over hoe dit zal worden gedaan.
Beide documenten zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie zich bewust is van de rol die IT speelt bij het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen.
IT strateeg nodig?
Onze IDAM-methodologie kan je helpen de maturiteit van je organisatie te meten en te bepalen wanneer de tijd rijp is om te investeren in metadatamanagement.
- ICT strategie formulering
- Samen digitaal transformeren
- IT strategie implementatie
- IT coaching & opleidingen
Waarom jouw IT afdeling een IT strategie moet formuleren
Elke organisatie die de concurrentie voor wil blijven, heeft een duidelijke en goed gedefinieerde ICT-strategie nodig.
Het is om deze redenen belangrijk om een ICT-strategie te formuleren:
Het is om deze redenen belangrijk om een ICT-strategie te formuleren:
1. Een ICT strategie dient als routekaart
Ten eerste biedt het een routekaart voor hoe ICT middelen zullen worden gebruikt. Zonder een strategie is het gemakkelijk om dure fouten te maken of kansen te missen om ICT op een effectievere manier in te zetten.
2. Een ICT strategie zorgt ervoor dat iedereen op 1 lijn zit
Ten tweede helpt een goed gedefinieerde ICT strategie om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie werkt aan gemeenschappelijke doelen. Als iedereen op één lijn zit, wordt het makkelijker om beslissingen te nemen en actie te ondernemen.
3. Een IT strategie geeft concurrentievoordeel
Tot slot geeft een IT-strategie een organisatie een concurrentievoordeel. Door zorgvuldig te plannen hoe ICT zal worden gebruikt, kan een organisatie een aanzienlijk voordeel behalen ten opzichte van haar concurrenten.
Het resultaat van dit alles is een efficiëntere en effectievere organisatie die beter in staat is haar doelstellingen te realiseren.
De voordelen van een goede ICT-strategie op een rij
Een ICT-strategie kan het volgende opleveren:
- Verhoging van ROI op ICT middelen
- Betere communicatie en samenwerking tussen werknemers
- Verminderde afhankelijkheid van in-house hardware en software
- Grotere efficiëntie en productiviteit
- Beter gebruik van ICT-middelen
- Doeltreffender gegevensbeheer
- Betere beveiliging
Dit zijn maar enkele van de voorbeelden van voordelen als een organisatie investeert in een (praktische) ICT strategie.
In 8 stappen een IT-strategie opzetten
Zo zet jij in 8 stappen de IT strategie op binnen jouw organisatie
Er zijn veel meer meta data management tools dan degenen die hieronder staan. Dit zijn echter enkele van de populairdere pakketten en elk heeft zijn eigen unieke voordelen.
Stap 0: De voorbereiding
Even een IT strategie uitvoeren zonder een goede voorbereiding is zoals een route rijden zonder kaart: je komt er uiteindelijk wel, maar het zal veel moeilijker – en duurder – zijn dan nodig is.
Het is essentieel om te weten waarom een IT strategie gewenst is (de reden) en het is belangrijk om vooral goed in kaart te brengen wie er bij het tot stand komen ervan betrokken moeten worden. Een IT strategie formuleren is geen doel op zich, het is juist het startpunt om met elkaar een IT strategie te formuleren en later ook te implementeren.
Doe je stap 0 niet goed, dan is de kans dat de IT strategie ‘een papieren tijger’ wordt erg groot en is dat mijns inziens weggegooid geld!
Stap 1: Formuleer een IT-missie voor de IT strategie
ICT kan een belangrijke rol spelen in de organisatie door te helpen bij het bereiken van de strategische doelstellingen.
De missie van de ICT-organisatie moet afgestemd zijn op de missie van de organisatie en haar strategische doelstellingen.
Stap 2: Bepaal de strategische doelstellingen, de visie
Bij het formuleren van de strategische doelstellingen van de ICT-organisatie moet rekening worden gehouden met de strategische doelstellingen van de organisatie.
De ICT-organisatie kan de strategische doelstellingen helpen bereiken door technologie te gebruiken om de efficiëntie en effectiviteit te verbeteren, door de communicatie en samenwerking te optimaliseren en door ondersteuning te bieden bij de besluitvorming, lees datagedreven gaan werken.
Stap 3: Trends onderkennen
Om tot de juiste strategische keuzes te komen, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen.
Ik zou willen stellen dat dit voor ICT eigenlijk nog belangrijker is dan voor andere organisatiefuncties, omdat ICT veel sneller verandert dan de meeste andere bedrijfsfuncties.
De ICT-organisatie moet daarom voortdurend de trends en ontwikkelingen spotten en deze vertalen naar impact voor de eigen organisatie. Trends brengen de nieuwe technologieën in beeld.
Een goede blog met alle IT trends voor 2023 →
Stap 4: Wijze van uitvoering, de klantbenadering van de ICT afdeling
De klantbenadering van de ICT-organisatie moet worden ontworpen om aan de behoeften van de klanten van de ICT-organisatie te voldoen.
De ICT-organisatie moet vaststellen welke diensten zij willen en kunnen aanbieden aan klanten en of dat ze daarmee voldoen aan de behoefte van diezelfde klanten.
Stap 5: Strategische doelen, de belangrijkste competenties
Welke stappen moeten worden gemaakt om uiteindelijk de visie te realiseren wordt in deze stap verder uitgewerkt.
Het gaat hier niet alleen om de ontwikkeling van nieuwe hard- en software, maar ook andere competenties spelen een rol, zoals aanname van (ICT) personeel en scholing ervan. De inrichting en uitvoering van governance valt hier ook onder, alsmede de gehele projectmatige aansturing van de executie van de ICT-strategie.
Stap 6: ICT principes formuleren voor de strategie
De principes voor de ICT-strategie moeten gebaseerd zijn op de waarden van de organisatie en de strategische doelstellingen van de ICT-organisatie.
De principes moeten richting geven aan de besluitvorming over welke technologieën moeten worden gebruikt en hoe deze het best kunnen worden ingezet om de gewenste resultaten te bereiken.
Principes moeten helder zijn en er moet ook scherp geformuleerd worden wat de consequentie van elk van die principes is.
Stap 7: Detaillering projecten op aspecten strategische verandering, governance, organisatie en technologie
De ICT-strategie moet een lijst bevatten van projecten die moeten worden ondernomen om de gewenste resultaten te bereiken.
Deze projecten moeten erop gericht zijn de efficiëntie en doeltreffendheid van de ICT afdeling te verbeteren en tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten van de organisatie. Ze zijn een nadere praktische invulling van de competenties die ontwikkeld moeten worden.
Stap 8: KPI’s formuleren om de verandering te meten.
De KPI’s die kunnen worden gebruikt om de verandering tijdens het implementatieproces van de ICT-strategie te meten en te monitoren zijn onder andere:
- aantal gebruikers dat toegang heeft tot het ICT-systeem;
- het aantal nieuwe gebruikers van het ICT-systeem;
- het percentage van de tijd dat het ICT-systeem beschikbaar is;
- het aantal systeemfouten;
- het percentage van het budget dat aan het ICT-systeem wordt besteed.
Stap A: Het ontwikkelen van een Implementatieplan.
De ICT strategie moet worden ondersteund door een roadmap die in detail beschrijft hoe de ICT strategie zal worden uitgerold en hoe deze zal worden geïntegreerd in de organisatie.
De roadmap moet ook een schema bevatten voor de uitrol van het ICT systeem, een budget voor het ICT systeem en een lijst van risico’s en problemen die daar van invloed op kunnen zijn.
Hebben kleine ondernemingen ook een IT strategie nodig?
Ja! IT strategie helpt de efficiëntie en productiviteit te verbeteren
Kleine bedrijven vormen de ruggengraat van de economie en moeten er dan ook voor zorgen dat zij ICT optimaal benutten.
ICT kan kleine ondernemingen helpen hun communicatie, efficiëntie en productiviteit te verbeteren. Door een ICT-strategie te implementeren, kunnen kleine bedrijven ervoor zorgen dat ze de beschikbare technologie optimaal benutten.
Zo begin je als een kleine onderneming
Kleine ondernemingen hoeven zich geen zorgen te maken – zelfs als je niet veel ervaring hebt met ICT, kunt je toch een succesvolle strategie opstellen. Het kost misschien wat tijd en moeite, maar de voordelen zullen de moeite waard zijn.
Er zijn veel middelen beschikbaar om kleine bedrijven te helpen een ICT-strategie te ontwikkelen, dus je hoeft het niet alleen te doen. De overheid biedt een reeks ondersteuningsprogramma’s en er zijn ook veel organisaties in de particuliere sector die kunnen helpen.
Heb je een expliciete bedrijfsstrategie nodig voordat je een ICT strategie kan formuleren?
Wacht niet, ga al aan de slag met de IT strategie
Het antwoord is nee, je kan niet wachten en je moet gewoon aan de slag gaan.
Vaak is het formuleren van de ICT strategie een trigger voor het management van de organisatie om ook explicieter na te denken over de bedrijfsstrategie.
ICT strategie is onderdeel van de bedrijfsstrategie
De ICT-strategie is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie en moet daar dan ook aan gekoppeld worden. Het is niet verstandig om een ICT-strategie te maken zonder de bedrijfsstrategie erbij te betrekken.
De ICT-strategie moet je helpen je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Om een goede ICT-strategie te maken, moet je eerst weten waar je organisatie heen wil. Vaak is deze nog niet expliciet vastgelegd in een bedrijfsstrategie.
Wij hebben nog geen concrete bedrijfsstrategie, wat nu?
De tip is om goed te kijken naar waar de organisatie staat, waar zij (impliciet) heen gaat en waar ze in de bedrijfsvoering tegenaan loopt (belemmerd worden in groei van de omzet of minder efficiënt zijn).
Datagedreven worden doe je samen!
Hulp bij de formulering van de IT strategie en implementatie
IT Governance & de IT organisatie
Waarom IT governance belangrijk is
De juiste samenwerking tussen bedrijfsleven en technologie is een essentiële voorwaarde voor het succes van elk organisatie. Hierdoor kan de procesfunctionaliteit continu worden verbeterd.
IT Governance heeft een onderliggende doelstelling om ervoor te zorgen dat iedereen systematisch betrokken wordt bij het IT-besluitvormingsproces, van governance, IT-personeel, gebruikers en organisaties tot klanten.
Wat is IT governance?
Wij definiëren IT-governance als het systeem waarmee een organisatie beslissingen neemt over het gebruik van informatietechnologie om bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
Het omvat alle processen, beleidslijnen en normen die een organisatie gebruikt om ervoor te zorgen dat haar IT-systemen effectief zijn en afgestemd op haar business doelstellingen.
De vier belangrijke aspecten van IT governance
Er zijn vier belangrijke aandachtsgebieden voor IT governance:
1. Afstemming op business doelstellingen
De eerste stap bij de implementatie van een effectief IT Governance Framework is ervoor zorgen dat je ICT-systemen zijn afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen. Dit betekent dat je de specifieke bedrijfsdoelen moet identificeren die je wilt bereiken met je IT investeringen en de (nieuw) te ontwerpen ICT-systemen. Het formuleren van IT security policy’s valt daar ook onder.
2. Portefeuillebeheer
Het tweede aandachtsgebied voor ICT-governance is portfoliomanagement. Dit omvat alle processen en beleidslijnen die je gebruikt om je ICT-investeringen te beheren, van planning en budgettering tot projectbeheer en oplevering.
3. Beheer van bedrijfsmiddelen
Een ander belangrijk aandachtsgebied voor ICT-governance is asset management. Dit omvat alle processen en beleidsregels die je gebruikt om je ICT-infrastructuur te beheren, van hardware en software tot gegevens en toepassingen.
4. Prestatiemeting
Het vierde en laatste aandachtsgebied voor IT-governance is prestatiemeting. Dit omvat alle processen en beleidslijnen die je gebruikt om de prestaties van je ICT-systemen te meten, van service level agreements tot monitoring en rapportage.
Het implementeren van een effectief ICT Governance Framework kan een uitdaging zijn, maar het is essentieel om ervoor te zorgen dat de ICT-investeringen in lijn zijn met de bedrijfsdoelstellingen en de gewenste resultaten opleveren.
Zo bouw jij een agile IT strategie
Wat is een agile IT strategie?
Agile ICT is een term die vaak in de bedrijfswereld wordt gebruikt om een meer flexibele en aanpasbare manier van werken met informatietechnologie (IT) aan te duiden.
Bij agile ICT is het doel om voortdurend kleine incrementele (stappen) waarde te leveren aan de klant. Dit kan door zich voortdurend aan te passen aan veranderingen in de vereisten en door gebruik te maken van korte feedback loops.
De voordelen van een agile IT strategie
De belangrijkste voordelen van agile ICT zijn dat het leidt tot kortere leveringscycli, een hogere klanttevredenheid en een grotere bedrijfsflexibiliteit.
In 6 stappen agile worden
Om agile ICT in je organisatie te gebruiken, moet je eerst een agile mindset aannemen. Dit betekent dat je bereid moet zijn om te veranderen en aan te passen waar nodig. De volgende stap is het opzetten van een agile ICT-proces.
Dit proces moet de volgende stappen bevatten:
1. Initiëren
In deze stap identificeert je het probleem dat je wilt oplossen of het doel dat je wilt bereiken.
2. Analyse
In deze stap analyseer je het probleem of het doel en kom je met een oplossing.
3. Ontwerp
In deze stap ontwerp je een oplossing voor het probleem of het doel.
4. Ontwikkeling
In deze stap ontwikkel je een prototype voor de oplossing.
5. Test
In deze stap test je het prototype aan de hand van de eisen.
6. Implementeren/borgen
In deze stap implementeert/borg je de oplossing.
Agile ICT komt niet in plaats van IT strategie, het is veel meer een manier van werken om sneller resultaten te laten ‘zien’ aan de organisatie.
Meest gestelde vragen over IT strategie
IT strategie en beveiliging, wat is de relatie?
Een ICT-strategie is een belangrijk onderdeel van elke organisatie, omdat het helpt de communicatie en efficiëntie te verbeteren.
Het is ook belangrijk om een beveiligingsstrategie te hebben, omdat het helpt om je organisatie te beschermen tegen cyberaanvallen. Zeker heden ten dage moet de security goed op orde zijn. De AVG wetgeving vereist dat en bijna iedere organisatie verwerkt wel persoonsdata.
Hoe kan IT strategie helpen bij bedrijfscontinuïteit?
Een ICT-strategie kan helpen bij de bedrijfscontinuïteit door ervoor te zorgen dat je organisatie een plan heeft voor het omgaan met onverwachte uitval of verstoringen.
De strategie kan ervoor zorgen dat je organisatie “probleemloos” kan blijven werken, zelfs in het geval van een technologie gerelateerde storing.
Is een IT strategie om naar de Cloud te gaan haalbaar?
Een Cloud-gebaseerde IT-strategie kan je organisatie helpen geld te besparen en de efficiëntie te verbeteren. Door een Cloud-gebaseerde ICT-strategie te implementeren, kan je je afhankelijkheid van in-house hardware en software verminderen en de communicatie en samenwerking tussen werknemers verbeteren.
Geld besparen is relatief, je moet bij Cloud ICT wel constant sturen op het gebruik van deze resources. Doe je dit niet dan is het uiteindelijk zondermeer duurder dan een in-house oftewel on-premise oplossing.
Wil je daar meer over weten, lees dan de pagina over Cloud oplossingen.
Schaduw IT, wat is het en hoe ga je er mee om?
Als het om ICT gaat, kan er heel wat misgaan. Van cyberaanvallen tot uitval en datalekken, de risico’s zijn talrijk en gevarieerd. Maar hoe zit het met die ICT-problemen die je niet kunt zien? Ik heb het over schaduw IT – het verborgen of onofficiële gebruik van ICT binnen een organisatie.
Schaduw IT kan een groot probleem zijn, omdat het kan leiden tot inefficiëntie en dubbel werk/beheer. Het kan het ook moeilijk maken om gegevens te traceren en beveiligingsrisico’s te beheren.
Dus hoe ga je om met schaduw IT? Eén manier is om een ICT-strategie te implementeren die een beleid over schaduw IT omvat. Dit zal helpen ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie zich bewust is van de gevaren en risico’s van schaduw IT en dat ze zich aan het beleid houden.